live.hackr

die romantische komödie

debug98

Die de:bug Ausgabe 12/05 mit dem Web 2.0 Special (siehe Mit Adleraugen) gibt’s jetzt als pdf.

☍ 08.01.2006 /via @de-bug # web2.0 debug

Google und Microsoft und ein Internet Lab

Yahoo Finance berichtet, dass Google und Microsoft (neben anderen) ein neues Forschungslaboratorium an der University of California in Berkeley finanzieren.

Conceivably, the lab’s services could help launch another revolutionary company like online auctioneer eBay Inc. or even Google, which has emerged as one of the world’s most valuable companies just seven years after its inception in a Silicon Valley garage.

… The lab already has created something highly unusual — a bond between Google, the maker of the Internet’s most popular search engine, and Microsoft, the world’s largest software maker.

☍ 16.12.2005 # google microsoft

web20spot

web20spot

Es freut mich, gemeinsam mit Peter, Dominik und Richard den web20spot vorstellen zu dürfen. Der Webspot ist eine Liste von Blogs mit Fokus (oder überwiegendem Fokus) auf die aktuelleren Entwicklungen im Web.

Während es derzeit sicherlich schon genügend Geschnatter zum Thema Web 2.0 gibt, hoffen wir doch mitunter auch konstruktiv zur Diskussion beizutragen und eine interessante Anlaufstelle zur Verfügung zu stellen.

☍ 16.12.2005 # web2.0 hackr

Mit Adleraugen

kann man auf diesem Flickr Set eventuell schon jetzt (pdf folgt üblicherweise, wenn die nächste Ausgabe erscheint) das aktuelle de:bug (mit Web 2.0 Special) entziffern.

☍ 12.12.2005 # web2.0 debug

Terminologie

Ich wünsche mir wirklich, jeder, der in den Schwachsinnskanon gegen das Web 2.0 einstimmt, würde das hier lesen.

Where this whole thing gets interesting is that many of the Web 2.0 buzzwords actually DO—for some people—compress and convey rich information. In other words, while I make a distinction between empty buzzwords and domain-specific terms, sometimes there’s no clear line between the two. One guy’s Web 2.0 empty buzzword is another one’s meaningful addition to the emerging technology lexicon.

And that brings up the other thing I like about Web 2.0—that it has engaged so many people’s minds in actively creating/defining/interpreting the meaning of the ideas, words, and concepts. Web 2.0 is both ambiguous and meaningful… but not for everyone. For many, the words are just useless marketing speak with no there there.

My problem with the Web 2.0 terms is not that they are meaningless. And my problem is not that they are too complex and should be dumbed down. My problem is that they are focused on the technology and the business model, rather than focusing on what those things will mean to the end-user. And when I say “mean to the end-user”, I don’t mean that the end-user cares about the words. The end-user cares about what WE—the developers/implementors of Web 2.0-ish products or services—are creating for them.

When I say that the Web 2.0 words aren’t user-driven, I don’t mean that the users should be driving or even understanding the words. But if a deep concern for users isn’t driving the meaning of these words, we’re in for a flock of crap products and services that implement 2.0 goodness but do nothing to inspire or engage users. Again, my problem with 2.0 words is not about what they mean, or how consice or confusing they are, as much as about what they’re focused on.

☍ 12.12.2005 /via @headrush # web2.0

del.icio.us: durchgefallen, setzen.

Seltsame Bewertung von sozialen Linkverwaltern im PC Magazine. Der Ansatz ist sinnvoll formuliert:

Somewhere between Web and desktop search engines lies a new breed of “community” search engines—sites where users share among themselves the bookmarks they’ve created and content they’ve encountered. Such sites can cut through the clutter that a typical Google search might return by adding the human element. After all, communities of knowledgeable, interested people can identify relevant sites with greater accuracy than a search engine. Plus, you can leverage the work already done by others and build on that base rather than repeat it.

und mit geschätzten 100 – 200 derzeit aktiven tools auch ein Hauptproblem erkannt und benannt:

There is no set formula for this emerging type of site, and it’s too soon to know which sites (if any) will gain the traction needed to make them widely useful. Because these are community-dependent, survivors will be the few that build significant communities the fastest.

aber dass del.icio.us mit 5 Millionen Links und 100.000 – 200.000 Benutzern das einzige Tool ist, das eigentlich nicht mehr wegzudenken ist (sieht man auch daran, dass fast alle anderen Tools um die Links aus del.icio.us buhlen und einen Import anbieten) wird dann nicht mitgedacht.

☍ 12.12.2005 # delicious bookmarking

Squidoo Linse

zu den Web 2.0 Standardlinks

☍ 12.12.2005 # web2.0 squidoo

Betas des Jahres

Das Museum of Modern Betas sucht noch die besten Betas des Jahres.

☍ 12.12.2005 /via @momb # momb beta

Slashdot

Dion Hinchcliffe: Five Reasons Why Web 2.0 Matters

engage ourselves … participate and collaborate together … mutually trust and enrich each other … critical mass and synergy … harnessing collective intelligence … radical decentralization … core set of Web 2.0 techniques … value curve goes geometric … ROI … Ballistic Trajectory … leviathan forces of attention and enthusiasm … ride the wave.

und Slashdot murmelt dazu

☍ 11.12.2005 # web2.0

Das Chamäleon

Mario Sixtus hat ein neues Web 2.0 Blog; Die Dezentrale [war http://blog.handelsblatt.de/dezentrale/].

Eine Diplomarbeit (zumindest eine Seminararbeit) wert ist dabei die sprachliche Wandlungs- und Anpassungsfähigkeit, die er auf den unterschiedlichen Kanälen beweist (im Falle Dezentrale etwas großgoschert und ein bisschen auf Schenkelklopfer aus, aber natürlich trotzdem lesenswert).

☍ 11.12.2005 /via @sixtus # blogs

Bookmarks takeover

Ich glaube das war die kürzeste Zeit vom Gerücht (vor zwei Tagen das erste Mal zu hören) bis zur Ankündigung des deals: Yahoo (“Welcome aboard!”) kauft del.icio.us (“We still want to get your feedback”)

☍ 10.12.2005 # delicious yahoo takeover

Yahoo Site Explorer .de

Den Yahoo! Site Explorer (Tool zum Einsehen welche Seiten einer Webseite von Yahoo indiziert sind – ein Feature das Google bislang noch nicht hinbekommen hat oder hinbekommen wollte) ist schon etwas länger in beta, bleibt auch in beta, gibts aber seit heute mit erweiterter Funktionalität (man kann wie bei Google Sitemaps auf noch nicht indizierte Seiten hinweisen) und ist auch auf den internationalen Seiten verfügbar, etwa auf Yahoo! Deutschland.

☍ 07.12.2005 # yahoo siteexplorer

3, 2, 1, mein mashup

Zuerst ein paar allgemeine Hinweise und dann viele gute Links als Hilfestellung für das allererste eigene mashup.

☍ 06.12.2005 /via @programmableweb # mashup howto

Space Invaders in Paris

space invader

Fantastisch: Space Invaders in Paris

☍ 06.12.2005 # flickr streetart

Internet Explorer oder Firefox?

IE or Firefox

Leicht neben dem Thema, aber sehr nett (und mit der immer liebenswerten Amanda Congdon): Rocketboom: IE or Firefox?

☍ 05.12.2005 # video firefox internetexplorer

Der User und der Buzz

Kathy Sierra (wie eigentlich immer) sehr charmant zur Halbwertszeit von buzzwords und welche Perspektive man zumindest mitdenken sollte

But these Web 2.x buzzwords are more technology and business-model focused than user focused, and that’s a recipe for building things that meet the checklist but fail the users.

For example, we know that “harnessing collective intelligence” is good… but why? I don’t necessarily want you “harnessing” my anything, unless… unless it means I benefit from the result. And of course, that’s the point— that end-users can benefit from all that group wisdom, like Amazon reviews or delicious/popular tags, to help reduce the flood of data. So why not say it like that? Instead of calling it “harnessing collective intelligence”, why not call it “helping users make smarter choices, more quickly, by accessing the knowledge, experience, and wisdom of a larger group?”

☍ 05.12.2005 # web2.0 buzz

Cats in Sinks

cat in sink

Cats in Sinks

☍ 05.12.2005 # catcontent

Web 2.0 anno 1930

Hmm. Anfang des 19. Jahrhunderts gab’s schon Podcasts, und auch einige Grundkomponenten des Web 2.0 (Microcontent, Life Caching, Märkte als Konversationen, Folk Explosion) haben sich auch schon in den 30er Jahren auf eine fast schon unheimliche Art verdichtet.

☍ 05.12.2005 /via @lotman # web2.0 quantifiedself

Themenwechsel

Eigentlich wollte ich ja ein weihnachtliches Theme mit einem Schneemann, hab aber keines gefunden.

Also hab ich mich mehr als schamlos hier bedient und das Theme selbr zusammengeflickt – die Farbnuancen werden sich wohl noch ändern, aber ich bin da eher anspruchslos, jedenfalls wars mein erster Versuch mit WordPress, und ich muss echt sagen: ein Grauen.

(Während bei etwa Textpattern die Lernkurve zu Beginn vielleicht etwas länger ist, kann man nachdem man das Prinzip einmal verstanden hat sehr schnell selbst alles machen, eben auch weil die Standardinstallation sehr minimalistisch gehalten ist und man immer etwas wirklich wollen muss, um es zu bekommen, geht bei WordPress die Installationskurve gegen Null, und auch das Anhäufen von Features ist sehr leicht, aber das bezahlt man mit einer eher rhizomatischen Unübersichtlichkeit bzgl. wo was liegt, was mit wem zusammenspielt, usw.)

Egal. Über Hinweise auf etwaige Probleme wäre ich dankbar.

Update 6.12: der kleine Ausflug ist zunächst einmal beendet (das Theme ist mir schon nach 2 Tagen auf die Nerven gegangen).

☍ 04.12.2005 # hackr themes textpattern

Das 2 im Web 2.0?

map

Wieder einmal eine schöne neue Map des Web 2.0, von Adaptive Path: Experience Attributes: Crucial DNA of Web 2.0.

Wenn man mitdenkt, dass Adaptive Path User-Experience Expertise verkauft, ist der Artikel auch ganz wunderbar:

Some of the attributes we associate with Web 2.0 were introduced and commercialized as early as the mid 1990s; let’s call these Foundation Attributes. The figure detail below is part of a PDF that separates these “significant but not sufficient” attributes from the more recent Experience Attributes, those that create the kind of value that’s caused the recent excitement over Web 2.0.

Foundation Attributes:

User-Contributed Value – Users make substantive contributions to enhance the overall value of a service.

The Long Tail – Beating the sales of one or two best-seller products by using the Internet to sell a cumulatively greater amount of the products that have low demand or low sales.

Network Effect – For users, the value of the network substantially increases with the addition of each new user.

Experience Attributes:

Decentralization – Users experience services on their terms, not those of a centralized authority, such as a corporation.

Co-creation – Users participate in the creation and delivery of the primary value of a service.

Remixability – Experiences are created and tailored to user needs by integrating the capabilities of multiple services and organizations.

Emergent Systems – Cumulative actions at the lowest levels of the system drive the form and value of the overall system. Users derive value not only from the service itself, but also the overall shape that a service inherits from user behaviors.

für die nächste Pressemitteilung:

When Experience Attributes are combined with Foundation Attributes for a Web 2.0 offering, the result can be a valuable new service with a fast-growth business model.

… By blurring the lines that traditionally delineate supplier, vendor, and customer, these services have pioneered new value streams that can output new types of offerings, harness new efficiencies, and produce higher levels of continuous innovation. Experience Attributes make Web 2.0 offerings fierce competitors in their respective marketplaces.

… Building on one of the Experience Attributes will give you a competitive advantage and a differentiating new value for your Web 2.0 offering. Experience Attributes should provide you with a value stream and a service offering that looks, works, and feels much different from that of your marketplace competitors.

☍ 02.12.2005 # web2.0