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die romantische komödie


Anhängerschaften

rivva beim elektrischen reporter

07.01.2008 # https://hackr.de/2008/01/07/anhaengerschaften

the data wars Pt. 3

Let’s be clear about this: designing the open social Web has nothing to do with encouraging users to violate the TOS of another Web service. Putting users in control of (and teaching them to take responsibility for) their own data and giving them the tools and contextual prompts to do the right thing has nothing to do with duping them into letting you run a scraping script for your own benefit. It’s time to stop looking the other way when it comes to this practice and note that your short term gains (in terms of new users, better meshed users, etc.) come with some high prices in the long run.

like it matters

04.01.2008 # https://hackr.de/2008/01/04/the-data-wars-pt-3

Trouble with Harry

The Trouble with Beta Invites

Right, but what the hell does it do and why should I bother?

(gilt natürlich nicht für das MoMB aber über manche pitches muss man sich wirklich wundern und während so einer ja noch den charme eines aus nichts als sich selbst heraus begründeten selbstbewusstseins eines teenagers hat sind die von marketing-heinis zusammengebauten nicht selten nur noch überhaupt nichts und die beantwortung dieser zwei Fragen wäre tatsächlich das einzige was es bräuchte.)

19.10.2007 # https://hackr.de/2007/10/19/trouble-with-harry

Pinguine

Programming Collective Intelligence

teaches algorithms and techniques for extracting meaning from data, including user data. This is the programmer’s toolbox for Web 2.0. It’s no longer enough to know how to build a database-backed web site. If you want to succeed, you need to know how to mine the data that users are adding, both explicitly and as a side-effect of their activity on your site.

16.08.2007 # https://hackr.de/2007/08/16/pinguine

Quality Function Deployment

Bokardo mit einem Zweiteiler – pt. 1 pt. 2 – zu gängigen Fallstricken von Webanwendungen und was man dagegen tun kann, Inhaltsverzeichnis:

1) Underestimating The Cold Start Problem
2) Focusing on Too Many Things
3) Lack of Sustained Execution
4) Pointing the Finger when Missteps Happen
5) Not Appointing a Full-time Community Manager
6) Not Building Archived Knowledge
7) An Over-Focus on Social Value

(abt. hackr startup school XIV)

21.06.2007 # https://hackr.de/2007/06/21/quality-function-deployment

Der Parasit

No one company can be all things to all people and they shoot their own long term growth in the foot by failing to support the growth of ancillary services. There has got to be a way to turn what they see now as a parasitic relationship into a symbiotic one. They probably don’t get that though and will suffer for their hubris against the spirit of new social media.

weise Worte von Marshall Kirkpatrick zum MyPhotobucketspace deal

08.05.2007 # https://hackr.de/2007/05/08/der-parasit

Higherrise

ha, nach dem Launch von Highrise vor 2 Tagen hat es an Kritik an der Preisgestaltung nicht gemangelt, siehe etwa die Kommentare im Ankündigungsposting oder diesen Forumseintrag.

37signals hat jedenfalls ruckzuck reagiert – der freie Plan hat jetzt etwa 250 Kontakte statt der mageren 25 und zumindest auch schon einen Case

22.03.2007 # https://hackr.de/2007/03/22/higherrise

Sorry

I’m really sorry about the way you feel. We work really hard and do our best to avoid problems like this, but it’s obvious you feel mistreated and I want to fix it. I’m really sorry about all this.

Seth Godin über kleine skrew-ups und wie man sie in eine postitive Erfahrung verwandeln kann

(abt. hackr startup school XI)

06.02.2007 # https://hackr.de/2007/02/06/sorry

Startup Stories

StartupStories [ http://startupstories.com/ ] (via)

((abt. hackr startup school X))

update: entlinkt, weil es die seite wohl nicht mehr gibt

17.01.2007 # https://hackr.de/2007/01/17/startup-stories

Why

if you are so smart, why are you working for me?
(hugh macleod)

((abt. hackr startup school VIII))

21.11.2006 # https://hackr.de/2006/11/21/why

Emerging Collaborative News Models

Kleine Studie zu news from the edges

While traditional news media are finally dipping their toes in the waters and paying attention, most are still far from understanding and adopting what is happening at the edges. In the growing mass of voices, the key players who will organize the clutter and engage the voices (now also the eyeballs) are still being determined. Those who figure out how to best aggregate and distill the cacophony will win a loyal base. Those who also figure out how to create sustained conversations among the distilled sound will win a potentially powerful base.

(dann ein ziemlich umfassender Bewertungs-, Analyse-, Kategorisierungs, etc.- Versuch; viele, viele Datenpunkte… – für den betriebenen Aufwand fehlt allerdings irgendwie die executive summary)

((via))

16.11.2006 # https://hackr.de/2006/11/16/emerging-collaborative-news-models

Konzept des Tages: Meganische

Clay Shirky im Wired zu Meganischen

(ein winziges Stückchen von einem gigantomanischen Kuchen ist immer noch riesig; gwm. komplementär zum long tail, wo ein Berg von Krümeln auch zum Kuchen wird)

15.11.2006 # https://hackr.de/2006/11/15/meganische

Omidyar

Podcast mit Pierre Omidyar im Gespräch mit John Battelle bei der Web 2.0 Conf. 05

(social impact profit machines)

((abt. hackr startup school VII))

11.11.2006 # https://hackr.de/2006/11/11/omidyar

Lib

Y Combinator hat eine Leseliste für (ihre) Startups: Startup Library

02.11.2006 # https://hackr.de/2006/11/02/lib

The 7 Habits of Highly Effective Web 2.0 Sites

von Dion Hinchcliffe (dem Begründer der Web 2.0 Diagrammkunst):

  • Ease of Use is the most important feature of any Web site, Web application, or program.
  • Open up your data as much possible. There is no future in hoarding data, only controlling it.
  • Aggressively add feedback loops to everything. Pull out the loops that don’t seem to matter and emphasize the ones that give results.
  • Continuous release cycles. The bigger the release, the more unwieldy it becomes (more dependencies, more planning, more disruption.) Organic growth is the most powerful, adaptive, and resilient.
  • Make your users part of your software. They are your most valuable source of content, feedback, and passion. Start understanding social architecture. Give up non-essential control. Or your users will likely go elsewhere.
  • Turn your applications into platforms. An application usually has a single predetermined use, a platform is design to be the foundation of something bigger. Instead of getting a single type of use from your software and data, you might be hundreds or thousands of them.
  • Don’t create social communities just to have them. They aren’t a checklist item. But do empower inspired users to create them.
31.10.2006 # https://hackr.de/2006/10/31/the-7-habits-of-highly-effective-web-20-sites

Last Exit

The Obvious Corp – Evan and Biz take back Odeo

Das Exit-Modell

Every venture funded tech company is predicated on the idea of ‘exit’, the point where the company is sold to a bigger one or has an IPO, so that the investors see a return and move on.
This time round, in the 2.0 boom, there are almost no IPOs, and the exceptions, like Vonage, have been a disaster.
That leaves the second option, selling the company to a bigger one. Unlike during the dotcom boom, the big galaxies, Google, Yahoo, Ebay etc. are properly formed, and surely ready to suck in more stars.
… In addition, these are all-or-nothing plays. In a parallel universe, all three companies could have folded, leaving them in the same position as their numerous competitors. Their success was not planned and was very high risk. They are species that survived in a particular evolutionary niche that opened up, they were not ‘intelligently designed’.

Das tragfähige Modell

The alternative is to question the whole notion of exit and to build a real company.

(via)

((abt. hackr startup school VI))

30.10.2006 # https://hackr.de/2006/10/30/last-exit

Freelancing

A beginner’s guide to freelancing

((abt. hackr startup school V))

28.10.2006 # https://hackr.de/2006/10/28/freelancing

Getting Real

37signals Getting Real, the Book – das kommunistische Manifest der Rails-Generation – ist jetzt (nebst PDF und Lulu-Taschenbuch) auch online und gratis verfügbar.

((abt. hackr startup school IV))

26.10.2006 # https://hackr.de/2006/10/26/getting-real

In 80 Tagen in die Welt

Experiment des Center for Digital Technology and Management (TU und Ludwig Max Uni München):

Innerhalb von fünf Tagen und Nächten haben wir – eine Gruppe von 16 Studenten, Mitarbeitern und Alumnis – die buchpfade-Plattform [war http://www.buchpfade.de/] entwickelt und bis zu einer launchfähigen Version realisiert.
… wir [wollten] herausfinden, wie schnell sich eine typische Web 2.0 Plattform entwickeln lässt.

Exciting Commerce rechnet vor:

Interessant dabei: Für Buchpfade brauchten 16 Mann je 5 Tage bis zum Launch; für Sozeug.net ein Mann ca. 80 Tage. 80 bis 90 Manntage scheint eine gute Orientierungsgröße für (einfache) Web 2.0 Plattformen zu sein.

Eine API oder Feeds gibt’s noch nicht (wenn man die Web 2.0 Standardfeatures als Referenz nehmen wollte), dafür aber eine nette Buchlebens-Timeline, das Ergebnis lässt sich jedenfalls durchaus sehen.

((abt. hackr startup school III))

26.10.2006 # https://hackr.de/2006/10/26/in-80-tagen-in-die-welt

Das Ganze der Teile

Tom Coates’ Präsentation beim Future of Web Apps Summit (siehe, mp3 file) ist auch ganz besonders hörenswert.

(u.a. zur Dynamik von sozialen Webanwendungen/den Voraussetzungen für postive Feedback-Loops und mit einigen Tipps wie man Wert entlang mehrerer Achsen (individuell, sozial, geschäftlich) erzeugen/ermöglichen kann)

((abt. hackr startup school II))

25.10.2006 # https://hackr.de/2006/10/25/das-ganze-der-teile